Prvo računalo opće namjene koje je moglo izvoditi različite zadatke bio je američki uređaj ENIAC (Electronical Numerical Integrator and Computer) koji je konstruiran 1946. godine. Stroj je imao 18000 elektronskih cijevi i mogao je zapamtiti 20 brojeva, a bio je težak 30 tona. Danas u jednom računalu od cca 1kg imamo stroj koji može obavljati bezbroj zadataka i sve što zamislimo prikazati na ekranu … No, čemu ta promjena?
Vremena se mijenjaju, razmišljanja, znanja i vještine potrebne za svakodnevni život odraslih i djece napreduju, razvijaju se i usavršavaju. Upravo stoga, u izviđačkom programu potrebna nam je promjena.
Mi, izviđači volimo se pohvaliti da smo uvijek ispred školskog sustava. Nakon toliko godina u „organizaciji“ mogu reći – s pravom smo takvoga stava. Skautska metoda nešto je što se nije promijenilo godinama, ali uvelike je ispred današnjeg obrazovnog sustava. Novim kurikulom, obrazovni sustav potiče djecu na samostalno, kritičko razmišljanje i zaključivanje, a mi – skauti, to radimo još od 1907. No dobro, zašto onda promjena?
Prvenstveno, pripremite se! Puno teksta, puno grafika, ali sve u cilju da novi program – Izviđački put izazova (IPI) približimo roditeljima i djeci.
Kako bih vam bolje pojasnio novi program, za sada ne službeni, Saveza izviđača Hrvatske poslužit ću se materijalima njegovog začetnika, Željka Roglića – Klodija is portala www.ipi.scouts.hr
Svaki program mora odgovoriti na tri osnovna pitanja: “što radimo?”, “kako radimo?” i “zašto radimo?“. Programski su sadržaji odgovor tek na prvo pitanje: “što radimo?”. Jednako važna, ako ne i važnija su pitanja “kako?” i “zašto?”.
ŠTO RADIMO?
Naši programski voditelji vrlo dobro znaju što radimo – izviđački program. Obrađujemo 14 programskih područja te djeci na zanimljiv način (nadamo se) „prezentiramo“ određen sadržaj.
Pitanje “KAKO RADIMO” već smo odgovorili – jednako kao i prije 100 godina, SKAUTSKOM METODOM
Na planu „ZAŠTO RADIMO“ određena programska područja stvari se uvelike mijenjaju. U skladu sa suvremenim trendovima u odgoju i obrazovanju, novi program u potpunosti razrađuje odgojne, obrazovne i razvojne (funkcionalne) ciljeve programa, te postavlja jasne ishode učenja, kako konačne, tako i za svaku dobnu kategoriju posebno.
Izviđačka metoda temeljni je element neformalnog odgoja i obrazovanja djece
i mladih, sustav postupnog stjecanja znanja, vještina, sposobnosti i stavova koji se
ostvaruje:
- primjenom Zavjeta i Zakona izviđača, tj. Obećanja i Zakona poletaraca
- učenjem kroz rad i igru
- provođenjem aktivnosti u malim skupinama, uz pomoć i pozitivan primjer starijih
- boraveći u prirodi i poštujući je
- prihvaćanjem obveza usmjerenih osobnom razvoju
- poticajnim aktivnostima unutar određenog simboličkog okvira, utemeljenih na interesima sudionika
Definiranje jasnih ciljeva osnova svakog kvalitetnog posla. Zato što nas dobro definirani ciljevi, bitni za zajednicu i za pojedinca, zajedno s jasnom metodom kako ih ostvarujemo, zajedno s educiranim voditeljima, pozicioniraju na tržištu odgoja i obrazovanja. Neformalnog, ali kvalitetnog.
Novi program naziva „Izviđački put izazova“ u same dobne skupine i njihove nazive također uvodi promjene. Nekima se promjene čine „kozmetičke“, ali su doista važne. Dosadašnja podjela na poletarce, izviđače, istraživače i brđane u skladu s njihovom dobi zamijenjena je podjelom na poletarce, vučiće. Izviđače, istraživače, rovere i brđane, ali ovoga puta prema razredu i dobi koje pohađaju. Prva stvar koju ste sigurno primijetili je da ima više dobnih kategorija nego do sada. Zašto? Ako radite s djecom, vjerujem da ste i vi primijetili velike promjene u odnosu na prijašnje generacije. Život je danas puno brži, sve se brzo mijenja, pa i djeca imaju puno manje strpljenja nego nekada. Stvari im brzo dosade, brzo i nemilosrdno odbacuju “staro” i traže “novo”.
Zašto razredi a ne godine? Škola je realnost u kojoj djeca najviše žive, razredi su im prirodni. Školski stručnjaci su već ustvrdili tko je zreliji i treba ranije poći u školu a tko kasnije, ne trebamo mi. Izviđačka godina podudara se sa školskom…
Razdioba dobnih kategorija prema razredima, siguran sam i vama kao savjesnim roditeljima, pomoći će da lakše pratite napredak svog djeteta i trenutak kada ga pripremiti za prelazak u drugu izviđačku kategoriju.
Ukoliko proučite slijedeću grafiku jasno je koliko je program razrađen i psihološki te pedagoški oblikovan. Ciljevi su podijeljeni na odgojne, obrazovne te razvojne.
Posebnost skautizma kao odgojno-obrazovnog sustava je holistički pristup mladoj osobi – izviđačkim programom nastoji se doprinijeti njenom cjelokupnom razvoju. U svrhu lakšeg određivanja odgojno-obrazovnih ciljeva i postavljanja sheme individualnog napredovanja, skautizam razlikuje šest pravaca osobnog razvoja:
- umni (intelektualni)
- tjelesni
- osjećajni (emocionalni)
- socijalni
- duhovni i
- karakterni (moralni).
Novim programom (IPI) programska godina podijeljena je u četiri zasebna ciklusa. Svaki ciklus ima svoju strukturu, a sva četiri čine jednu etapu. Na svom putu izazova svaki član skuplja „korake“ – bodove za pojedine aktivnosti i stupove znanja. Kada ostvari 1000 koraka, izviđač osvaja izviđačku milju.
IPI također uvodi, po meni, prirodnu promjenu u strukturu rada skupina (jata/patrola). Prvenstveno, iz „hijerarhije“ uklanja formalni vid vođe. Članovi među sobom biraju „prvog među jednakim“ odnosno vršnjačkog vođu. U mlađim dobnim kategorijama (poletarci i vučići) vođu bira programski voditelj, dok u starijim skupinama, članovi to čine među sobom.
Svaka radna skupina ima svoga vođu, jednog od članova skupine, koji skupinu predvodi u aktivnostima i predstavlja u sekciji. U programu Saveza izviđača Hrvatske izraz “vođa” uvijek označava vršnjačkog vođu, za razliku od izraza “voditelj” koji označava punoljetne osobe, voditelje sekcija i njihove asistente. Uloga vođe ovisi o dobnoj kategoriji i progresivno raste, ali joj uvijek treba dati primjerenu važnost. Vođe radnih skupina imaju i svoje zamjenike.
Novim programom nastojimo uvesti ravnotežu u sustav rada, „unificirati ga“ odnosno djeci dopustiti da prema vlastitom interesu odabiru programska područja koja ih zanimaju te kroz njih rastu i putem njih ostvarujemo sve odgojne, obrazovne i razvojne ciljeve skautizma. Nije jednostavno zar ne?
Kako bismo program učinili zanimljivijim, ovisno o dobnoj skupini, dajemo mu „simbolički okvir“ odnosno priču pomoću koje djecu potičemo na sudjelovanje i ostvarivanje vlastitih i izviđačkih ciljeva. Npr. U dobnoj kategoriji Vučića, simbolički okvir čini priča „Knjiga o džungli“, programski voditelj naziva se Akela, a na svakom susretu „čopor“ održava vlastitu ceremoniju. Ovime program činimo zanimljivijim i jasnijim djeci, a ujedno ih motoviramo za rad i aktivnosti.
Svaki će član moći pratiti svoj napredak u ostvarivanju svih naših ciljeva. Klodi priprema i „izviđalicu“. Internetsku stranicu nalik „facebooku“ ali u skautskom svijetu. Gdje će svaki član imati svoj profil na kojem će moći, kada ostvari određena znanja i vještine, jasno istaknuti obilježja.
Osjetio sam potrebu sve ovo podijeliti s vama. Teško je priču objasniti na nekoliko stranica worda ili web stranice, ali nastojao sam obuhvatiti što veću količinu, što jasnijih informacija.